Thursday, September 20, 2012

Penerangan Graviti oleh Isaac Newton dan Albert Eintein



Isaac Newton menerangkan graviti sebagai  daya tarikan yang berlaku di antara objek- objek yang memiliki jisim. Daya tarikan ini akan sentiasa wujud di sekeliling anda tanpa anda sedari. Sebagai contoh, daya tarikan anda dengan orang- orang di sekitar anda, daya tarikan anda dengan objek- objek sekeliling seperti telefon bimbit, buku- buku, kenderaan, dan sebagainya. Namun daya ini terlalu lemah untuk sedari kewujudannya. Walau bagaimanapun, bagi objek yang terlalu berat seperti bumi, kesan gravitinya sangat mudah untuk dikesan setiap hari.


Apabila para saintis menanyakan kepada Isaac Newton mengenai persoalan dari manakah punca penyebab daya menarik ini, dia tidak dapat meneranginya. Setelah beberapa ratus tahun kemudian, muncullah Albert Eintein dengan penerangan graviti sebagai pembengkokan ruangmasa. Untuk memahami teori Einstein ini, aggapkan diri anda, bumi, dan ruangmasa masing- masing sebagai sebiji guli, sebiji bola golf, dan sehelai kain. Sehelai kain tersebut ditarik tegang sehingga membentuk suatu permukaan rata. Apabila anda meletakkan sebiji bola golf pada bahagian tengah kain tersebut, ia akan tenggelam ke bawah. Kemudian, apabila anda letakkan sebiji guli pada bahagian tepi kain berkenaan, ia akan bergerak meluncur ke arah bola golf berkenaan. Atau dengan kata lain, kejatuhan anda di atas permukaan bumi bukanlah disebabkan bumi yang menarik anda. Sebaliknya, disebabkan pembengkokkan ruangmasa oleh jisim bumi yang sangat berat.

Dengan kewujudan teori ruangmasa inilah juga, seterusnya melahirkan banyak lagi teori- teori sains lain yang melibatkan kemampuan bergerak ke masa hadapan mahupun ke masa lampau.


_________________________________________________________________
Halaman Utama
 

No comments:

Post a Comment